Verkeersexamen Veiligheidsconcept MCM

Op 18 januari verzamelde het personeel van Veiligheidsconcept MCM zich in het theorielokaal van Auto en Motorrijschool HANS voor een herhaling van het theorie-examen. De een vol vertrouwen, de ander toch wat onzeker over de eigen kennis van de verkeersregels. Dat laatste bleek niet helemaal onterecht. Gelukkig was het examen niet ‘voor het echie’.

Het idee voor het ‘uitje’ kwam van Marianne Mulder. ‘Het leek me zinnig om de theorie te herhalen, omdat ik merkte dat ik zelf soms twijfel over de interpretatie van verkeersregels. Mijn man en ik hebben er in de auto soms wel eens discussies over‘, vertelt ze. ‘Niet zo gek, want als je je rijbewijs eenmaal hebt, kun je het steeds verlengen zonder dat je theoriekennis wordt getoetst. Maar ondertussen kunnen de verkeersregels wel een keer of vijf veranderd zijn. Alle reden dus om het een keer op te frissen.’

Theorie-examen
In het theorielokaal aan de Golf van Biskaje legden alle zeven deelnemers een echt theorie-examen van het CBR af. De vragen werden beantwoord op een tablet, waarna direct te zien was hoe veel fouten iedereen had en wat ze fout hadden gedaan. Daar werd vervolgens over gesproken. De voorrangsregels bleken voor de meesten de grootste valkuilen. Niet zo gek, want daarin is in de loop der jaren het meeste veranderd.

Nadat de theorie was getest, kwam ook de praktijk aan bod. Groepjes van twee gingen met een lesauto de weg op, waarbij het rijgedrag kritisch werd beoordeeld door een instructeur. Ook daar kwamen de nodige aandachtspunten naar voren: op het juiste moment schakelen, het bochtenwerk en vooral: vooruit kijken, anticiperen dus!

Automatische piloot
Tonnie van den Berg van Auto en Motorrijschool HANS: ‘Men zegt dat je pas echt leert rijden door het te doen. Dat klopt wel enigszins, maar je wordt ook een stuk losser in de auto. Je wordt makkelijker met kijken, je ontwikkelt je eigen gewoontes en je rijdt soms hele stukken zonder erbij na te denken, op de automatische piloot. Door daar op te wijzen, maak je mensen meer bewust van de veiligheid in het verkeer.

‘Dat veiligheidsbewustzijn is een belangrijk punt’, zegt Marianne. ‘We hebben veel klanten in de bouw en infra, waar we het personeel bewust met veiligheid leren omgaan. Maar over veiligheid in het verkeer gaat het eigenlijk nooit. Terwijl veel mensen in deze sector van werk naar werk rijden en heel veel kilometers maken. Die kilometers onder werktijd vallen onder de verantwoordelijkheid van de werkgever. Daar zou wat mij betreft wel wat meer aandacht voor mogen zijn.’

Alle deelnemers waren het na afloop eens dat het een leerzame ervaring was. En bovendien leuk om te doen, vond Maartje Arendse. ‘Ik heb gereden zoals ik altijd rij, ondanks dat de instructeur me op de vingers keek. Ik rij al vanaf mijn negentiende, ik doe veel dingen op de automatische piloot. Dat viel de rijinstructeur ook op. Hij wees me op een aantal dingen waar ik mee uit moest kijken. Als ik nu weer alleen in de auto zit, denk ik daar toch over na. Ik rij nu anders, ben oplettender geworden. Alleen al daarom was dit een nuttige opfrisser.’

Rijden uw medewerkers veilig?
Zitten uw medewerkers veel op de weg en bent u benieuwd hoe het met hun veiligheid in het verkeer is? Wilt u ze een steuntje in de rug geven om hun kennis van de verkeersregels bij te spijkeren? In samenwerking met Auto en Motorrijschool HANS bieden wij u graag een workshop aan om het veiligheidsbewustzijn in het verkeer te vergroten. Eventueel in combinatie met een veiligheidstraining gericht op de werksituatie. Neem contact op voor een voorstel op maat.